Monday, January 30, 2012

အေမရိကန္ ပညာေရး အေၾကာင္း က်ေနာ္ သိသမွ်

ၾကိဳတင္ ေျပာထားခ်င္တဲ့ စကား

     လူေတြက အေမရိကန္ႏိုင္ငံ အေၾကာင္း ေျပာရင္ ၾကြားတယ္လို႕ ထင္တတ္ၾကေလ့ ရွိပါတယ္။ တခါ အခု က်ေနာ္ ေျပာမွာကလည္း သူသိငါသိ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ အေၾကာင္း မဟုတ္ဘဲ “အေမရိကန္ပညာေရး အေၾကာင္း” ျဖစ္ေနေလေတာ့ ပညာတတ္ၾကီးလိုလို ဘာလိုလို လုပ္ေနသလိုရွိတာမို႕ က်ေနာ့္ပညာက ဘာမွမဟုတ္ေၾကာင္းကို အရင္ဦးဆံုး ေျပာထားခ်င္ပါတယ္။ ဒီမွာ ေက်ာင္းၾကီး ေက်ာင္းေကာင္းေတြ ကေန MBA ေတြ၊ Ph.D ေတြ ရၾကတဲ့ သူ ေတြ ရွိၾကပါတယ္။ သူတို႕ကိုေတာ့ အေနာက္တိုင္း ပညာတတ္ေတြလို႕ ေခၚႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီ ပညာ တကယ္ တတ္ၾကတဲ့ အုပ္စုထဲ က်ေနာ္ မပါပါဘူး။ ဒီလိုၾကိဳေျပာထားမွ က်ေနာ္ ၾကြားခ်င္စိတ္နဲ႕ ေျပာေနတာ မဟုတ္ေၾကာင္း ( အနည္းဆံုး ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ) ယံုၾကည္လို႕ ရပါလိမ့္မယ္။ က်ေနာ္ နာမည္ၾကီးတကၠသိုယ္ တခုခုမွာ မဟာဘြဲ႕ ( Master ) တက္ေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ပါရဂူဘြဲ႕ ( Doctorate ) လုပ္ေနတာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ အနည္းဆံုး ေလာေလာဆယ္ ရိုးရိုးဘြဲ႕ ( Bachelor’s degree ) တခုအတြက္ ေက်ာင္းတက္ေနတာေတာင္ မဟုတ္ပါဘူး။ က်ေနာ္ဟာ ဟိုးအရင္ ၁၉၈၀ ဝန္းက်င္ေလာက္က က်ေနာ္တို႕ ႏိုင္ငံမွာ ရွိခဲ့ဖူးတဲ့ “ေဒသေကာလိပ္” နဲ႕ ခပ္ဆင္ဆင္တူတဲ့ ေကာလိပ္တခုမွာ တက္ေနသူ တေယာက္မွ်သာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ေက်ာင္းမ်ိဳးကို ဒီမွာ “Community College” လို႕ ေခၚၾကျပီး ျမိဳ႕တိုင္းမွာ ရွိပါတယ္။ အစိုးရက subsidize လုပ္ေပးထားပံုရျပီး အေမရိကမွာ ေစ်းအေပါ ဆံုး ေက်ာင္းေတြပါ။

     ဒီလို ေက်ာင္းမ်ိဳးေတြက AGTI ေလာက္နဲ႕ တူညီမဲ့ ႏွစ္ႏွစ္ဘြဲ႕ ( Associate degree ) ကိုေပးပါတယ္။ ဒီေက်ာင္းက ရတဲ့ရမွတ္ ( credit hours ) ကို ေနာက္တက္မဲ့ တကၠသိုလ္တခုခုကို သယ္သြားလို႕ရျပီး အဲဒီမွာ တတိယႏွစ္ေလက္က စ တက္ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေက်ာင္းသား ငယ္ငယ္ႏုႏုထြတ္ထြတ္၊ ပိုက္ဆံရွိသားသမီးေတြက ပထမႏွစ္ကတည္းက ဟားဗတ္လို၊ ေယလ္းလို တကၠသိုလ္ အေကာင္းစားေတြ၊ ဒါမွ မဟုတ္ local univerrsity ေတြကို သြားတက္ၾက ပါတယ္။ ဒီ Community College ေက်ာင္းေတြမွာေတာ့ ငယ္ငယ္တုန္းက ေက်ာင္းမျပီးဘဲ အလုပ္ခြင္ထဲ ေရာက္သြားခဲ့ျပီး အခုမွ သားသမီးေတြ ၾကီးကုန္ၾကျပီမို႕ ေက်ာင္းျပန္တက္၊ ဘြဲ႕ကေလးတခုေလာက္ လိုခ်င္တဲ့ အသက္ ၄၀- ၅၀ အရြယ္ ေယာက္်ား/ မိန္းမေတြ၊ ဒါမွမဟုတ္ အခုလုပ္ေနတဲ့ အလုပ္မွာ သက္ဆိုင္ရာအလုပ္ကို ကြ်မ္းက်င္ေၾကာင္း certificate တခု ျပခ်င္တဲ့ ၃၀- ၄၀ တြင္း အလုပ္သမား လူတန္းစားေတြ၊ မိဘက ဟားဗတ္ ပို႕ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ သိပ္က်ိက်ိတက္ မခ်မ္းသာလွတဲ့ ( ၁၂ ) တန္းေအာင္ျပီးစ အသက္ ၂၀ ဝန္းက်င္ လူငယ္ေတြသာ မွ်ျပီး တက္ၾကပါတယ္။ ဘဝသမားေတြ တက္တဲ့ ေကာလိပ္ေက်ာင္း လို႕ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ က်ေနာ္လည္း အသက္ ၄၀ ေက်ာ္ပါျပီ။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တို႕ေက်ာင္းမွာ က်ေနာ့္ အသက္အရြယ္ေလာက္ ရွိတဲ့ ေယာက္်ား မိန္းမေတြ အမ်ားၾကီးမို႕ ကိုယ့္ကိုယ္ ကိုယ္ အထူးအဆန္းလို မခံစားရပါဘူး။ ဒီလို ေက်ာင္းမ်ိဳးမွာ အနိမ့္ဆံုး အဆင့္ျမင့္ပညာကို တက္ေန တဲ့သူက ဘာမွ ၾကြားေလာက္စရာ မရွိပါဘူး။

     ေနာက္တခ်က္က က်ေနာ္ဟာ ျမန္မာျပည္က အေမရိကကို passport နဲ႕ လာႏိုင္တဲ့ လူတန္းစား ထဲက မဟုတ္ပါဘူး။ ဆိုလိုတာက က်ေနာ္ဟာ ျမန္မာျပည္မွာတုန္းကလည္း ခ်မ္းသာတဲ့ မိသားစုထဲက မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီ အေမရိကမွာလည္း တလတလ ဘာမွ ေငြပိုေငြလွ်ံ မထြက္သူ၊ make money မလုပ္ႏုိင္သူ ရရစားစား တေယာက္မွ်သာ ျဖစ္ပါတယ္။ Make money မလုပ္ႏိုင္ရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ ဒီလိုပါ။ ဒီေနရာမွာ ဇာတ္ရည္လည္ဖို႕အတြက္ က်ေနာ့္အေၾကာင္းကို နည္းနည္း ေျပာဖို႕လိုအပ္တယ္လို႕ ထင္တဲ့ အတြက္ က်ေနာ့္ အေၾကာင္း နည္းနည္းေလာက္ ေျပာျပပါရေစ။ ( က်ေနာ္နဲ႕ ရင္းႏွီးတဲ့သူေတြကေတာ့ ဒီအေၾကာင္းေတြကို သိၾကပါတယ္။ ) ေတာသူေတာင္ သား ဆင္းရဲသားတေယာက္ပဲ ျဖစ္တဲ့ က်ေနာ္ဟာ အသက္ ၁၈ ႏွစ္၊ ၁၉၈၂ - ခုႏွစ္မွာ ( ၁၀ တန္း မေအာင္လို႕ ) တပ္ထဲ ဝင္သြားခဲ့ တာ ႏွစ္ႏွစ္အၾကာ က်ေနာ့္ အသက္ ၂၀၊ ၁၉၈၄ - ခုႏွစ္မွာ မိုင္းထိပါေတာ့တယ္။ က်ေနာ္ထိခဲ့တဲ့ မိုင္းက ေတာ္ေတာ္ၾကီးပံုရျပီး  က်ေနာ္ရခဲ့တဲ့ ဒါဏ္ရာကလည္း ေတာ္ေတာ္ ဆိုးပါတယ္။ က်ေနာ့္ ညာဖက္လက္ ( လက္ေကာက္ဝတ္ အထက္ ) နဲ႕ ညာဖက္ ေျခေထာက္ ( ဒူးအထက္ ) ေတြကို ျဖတ္ေတာက္ လိုက္ရပါတယ္။ ၂ ႏွစ္ေလာက္ အကူ စစ္သားတေယာက္ရဲ႕ အကူအညီနဲ႕ တြန္းလွည္းနဲ႕ သြားလာ လွဳပ္ရွားေနခဲ့ရျပီး တရက္မွာေတာ့ ခ်ိဳင္းေထာက္ တေခ်ာင္းတည္းနဲ႕ သြားနည္း စမ္းၾကည့္တာ ေအာင္ျမင္သြားပါတယ္။ က်ေနာ္ အရင္တုန္းက အေလးအေပါ့ သြားတာကအစ သူတပါးကို မွီခို ( dependent ျဖစ္ ) ေနရတာကေန အခု သြားလာလွဳပ္ရွားမွဳကို မိမိဖာသာ ျပဳႏိုင္ေတာ့မယ္ ( independent ျဖစ္ျပီ ) လို႕ သိလိုက္ရတဲ့ အဲဒီေန႕က က်ေနာ္ ဘဝသစ္တခုကို ရလိုက္သလို အေတာ္ေပ်ာ္ခဲ့တာကို အခုထိ မွတ္မိေနပါေသးတယ္။

     ဒီလိုနဲ႕ “ငါ အခုလို က်ိဳးေနပံုနဲ႕ ၁၀ တန္းေလာက္ေတာ့ ေအာင္ထားမွ ျဖစ္မယ္” ဆိုျပီး က်ေနာ္ အျပင္ကေန ၁၀ တန္း ျပန္ေျဖဖို႕ ၾကိဳးစားပါတယ္။ ပထမဦးဆံုး ဘယ္ဖက္လက္နဲ႕ စာေရးက်င့္ပါတယ္။ အဲဒီႏွစ္ ( ၁၉၈၇ ) က ဆယ္တန္းသင္ရိုးသစ္ စေျပာင္းတဲ့ ႏွစ္ပါ။ သိပၸံ ဘာသာတြဲ၊ ဝိဇၨာ ( သခၤ်ာ ) ဘာသာတြဲ၊ ဝိဇၨာ ( ရိုးရိုး ) ဘာသာတြဲ လို႕ ၃ မ်ိဳး ရွိရာမွာ ကိုယ့္ ဘဝေပး အေျခအေနအရ က်ဴရွင္မယူရင္ လည္း ျဖစ္မယ္ ထင္တဲ့ ဝိဇၨာ ( ရိုးရိုး ) ကိုပဲ ယူလိုက္ပါတယ္။ သူက ပင္ရင္းအဂၤလိပ္စာ ( “Wuthering Heights” by Emily Bronte ) နဲ႕ စိတ္ၾကိဳက္ အဂၤလိပ္စာ ( “Great Expectation” by Charles Dickens )၊ ပင္ရင္း ျမန္မာစာ ( ေရသည္ ျပဇာတ္ပါဝင္ ) နဲ႕ စိတ္ၾကိဳက္ျမန္မာစာ ( ေမာင္ရင္ေမာင္ မမယ္မ ဝတၳဳ၊ ဥမၼာဒႏၱီပ်ိဳ႕ )၊ ပထဝီနဲ႕ သမိုင္း၊ စုစုေပါင္း ဒီ ၆ ဘာသာပါပဲ။ အဲဒီတုန္းက က်ေနာ္ ညဖက္ ေရွ႕ေရးေတြးမိျပီး အိပ္မရတိုင္း text book ေတြကို အလြတ္နီးပါးေလာက္ရေအာင္ က်က္လိုက္တာ  ညတာဝန္မွဴးက်တဲ့ က်ေနာ္တို႕တပ္က တပ္ေထာက္ ဗိုလ္ၾကီးခမ်ာ “မင္း ဒီႏွစ္ ေအာင္မွာပါကြာ။ ဒီေလာက္ အိပ္ေရးပ်က္ မခံပါနဲ႕” လို႕ လာတားရွာပါတယ္။ က်ေနာ္ ေက်ာင္းစာအုပ္ေတြ ဘာေတြ ဝယ္ခ်င္လို႕ ျမိဳ႕ ထဲသြားခ်င္ရင္လည္း တပ္ကကားေတြနဲ႕ လိုက္ပို႕ ေပးပါတယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္လိုက္ရင္ က်ေနာ္ အဲဒီႏွစ္က ( ၁၀ ) တန္းေအာင္ လိုက္ပါတယ္။ အဲဒီႏွစ္ တႏိုင္ငံလံုး ေအာင္ခ်က္ ရာခိုင္ႏွဳန္းက ၉ % ေက်ာ္ေလာက္ ရွိတယ္ဆိုတာကို မွတ္မိေနပါတယ္။  

     ေနာက္ႏွစ္ ( ၁၉၈၈ တပ္က အာဏာ မသိမ္းခင္) မွာ က်ေနာ့္ကို မႏၱေလး မီးရထားမွာ “ညေစာင့္” အလုပ္တခု ေပးျပီး တပ္က ထြက္ေစ ပါတယ္။ အဲဒီ မႏၱေလးမွာ အေဝးသင္ တက္ရင္း ၁၉၉၅ မွာ စိတ္ပညာနဲ႕ ဘြဲ႕ ရခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ္က မိမိဆီမွာ စြဲကပ္ေနတဲ့ inferiority, depression, frustration ေတြကို ကိုယ့္ဖာသာ ဘယ္လို ကုစားလို႕ ရမလဲလို႕ စိတ္ပညာကို ယူခဲ့တာပါ။ ဆိုေတာ့ စာေမးပြဲ ေအာင္ ရံုေလာက္ မဟုတ္ဘဲ စိတ္ပညာကို overall ေလာက္ တကယ္သိခ်င္တာမို႕ textbook ေတြကို တခါျပန္၊ ႏွစ္ခါျပန္ ဖတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္ စိတ္ပညာနဲ႕ ပတ္သက္လို႕သိတာ day ေက်ာင္းသားေတြ သိတာထက္ မနိမ့္ဘူးလို႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မွဳ တခု ရွိပါတယ္။

     မႏၱေလးမွာ ေနခဲ့ရတဲ့ ၆-၇ ႏွစ္မွာ ဘြဲ႕ရတာထက္ ပို ျမတ္ခဲ့တာက ေတာ့ ဒီ ၆-၇ ႏွစ္ စလံုး တေန႕ စာအုပ္ တအုပ္က်ေလာက္စီ ဖတ္ျဖစ္ခဲ့တာပါပဲ။ က်ေနာ္ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာမင္းသုဝဏ္၊ သိပၸံေမာင္ဝ၊ ဆရာျမသန္းတင့္ စီးရိစ္း ( စစ္ႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ေလရူးသုန္သုန္၊ ခန္းေဆာင္နီ အိပ္မက္၊ ေရႊျပည္ေတာ္ ေမွ်ာ္တိုင္းေဝး၊ သုခဘံု၊ ဓါးေတာင္.. စသည္ျဖင့္ )၊ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မမေလး၊ ပါရဂူ၊ လူထု ဦးလွ၊ လူထု ေဒၚအမာ၊ ေမာင္သာရ၊ မိုးမိုး ( အင္လ်ား)၊ ႏုနရည္ ( အင္းဝ ) ဂ်ဴး၊ စသူတို႕ကို ဒီလ ဘယ္ဆရာ့လ ဆိုျပီး အဲဒီမႏၱေလးမွာေနတုန္းက ညေစာင့္လုပ္ရင္း ဖတ္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ မွတ္မိေသးတာက က်ေနာ္ ဆရာပါရဂူရဲ႕ “စိတၱရ ေလခါ” ကို ဖတ္ျပီး free thinker တေယာက္ ျဖစ္သြားတာပါပဲ။ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မမေလးရဲ႕ “သူ႕လိုလူ” ကို ဖတ္ျပီး “ငါ ျဖစ္ခ်င္တာ သတင္းစာသမား ( journalist ) တေယာက္ပဲ” လို႕ သိလာပါတယ္။

     ရယ္စရာတခု ေျပာရရင္ က်ေနာ့္ B.A ( Psychology ) ဘြဲ႕က အရင္တုန္းကေတာ့ ညေစာင့္ အလုပ္တခုေလာက္ ရရွိေရး အတြက္ေတာ့ အသံုးဝင္ေလ့ရွိပါတယ္။ က်ေနာ္က sensitive ျဖစ္ေလ့ရွိသူမို႕ တေန႕ အခန္႕မသင့္လို႕ မႏၱေလးမီးရထား ( တြဲျပင္ရံုညေစာင့္ပါ၊ လက္ မွတ္ေရာင္း မဟုတ္ပါဘူး း)) က ထြက္လိုက္ျပီး မႏၱေလးစည္ပင္ကို ေက်ာင္းက အေထာက္အထားေတြဘာေတြနဲ႕ “အလုပ္တေနရာ ( မည္သည့္ အလုပ္မဆို) ခန္႕ထားေပးပါရန္” ဆိုျပီး ေလွ်ာက္လိုက္တာ ေစ်းခ်ိဳမွာ ညေစာင့္ ( ေန႕ခင္းပိုင္းမွာ စည္းကမ္း ထိမ္းသိမ္းေရး ) ခန္႕ေပးပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ ၁၉၉၆ ေလာက္ထိ မႏၱေလးမွာ ေနခဲ့ျပီး ( skip လုပ္လိုက္မည္ ) ၂၀၀၄ မွာ ထိုင္းႏိုင္ငံကို ထြက္လာခဲ့ပါတယ္။

     ထြက္လာျဖစ္ပံုက ျမန္မာျပည္မွာ က်ေနာ္ရတဲ့ မစြမ္းမသန္ လစဥ္ပင္စင္က ၄၀၀ က်ပ္ပါ။ ဒီေငြပမာဏဟာ အဲဒီတုန္းက လဘက္ရည္ ၂ ခြက္ဖိုးေလာက္ပဲ ရွိတာပါ။ က်ေနာ္ ၂၀၀၄ ေလာက္တုန္းက အလုပ္လက္မဲ့ ျဖစ္ေနလို႕ ရန္ကုန္မွာ ရုပ္ရွင္ဇာတ္ညႊန္းေရး ဆရာ၊ ေဗဒင္ ဆရာ ျဖစ္လာမလားလို႕ ၾကိဳးစားၾကည့္လိုက္ပါေသးတယ္။  နည္းနည္းေလာက္ အားထည့္လိုက္ရင္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္မယ္မွန္း သိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႏွစ္ခုစလံုးမွာ က်ေနာ္ မေပ်ာ္ပိုက္ပါဘူး။ ( ရုပ္ရွင္ေလာကမွာ တေန႕တေန႕ ကိုယ့္တူမအရြယ္ မင္းသမီးရူးေလးေတြ/ မင္းသမီး အစစ္ေတြ ျဖစ္ခ်င္တိုင္း ျဖစ္ေနၾကတာကို ဘာမွ မျဖစ္သလို ထိုင္ၾကည့္ေနရျပီး၊ ေဗဒင္ေလာကကေတာ့ ေသးတဲ့အမွဳကို ၾကီးေအာင္လုပ္တဲ့ လိမ္ညာမွဳ လို႕ ခံစားရပါတယ္။ ) ဒါနဲ႕ဦးပိုင္က ပိုင္တဲ့ ပါရမီကားကြင္းတို႕၊ စစ္မွဳထမ္းေဟာင္း ဌာနခ်ဳပ္တို႕မွာ အလုပ္ရႏိုင္မလား သြားစံုစမ္း ၾကည့္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႕ေျပာတာက “အလုပ္ေတြေတာ့ မရွိဘူး မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဥပဓိရုပ္လိုတဲ့ အလုပ္မ်ိဳးေတြ၊ မင္းလို disable တေယာက္နဲ႕ မကိုက္ဘူးကြ” ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ( ျမန္မာျပည္မွာ လူတေယာက္ရဲ႕ “personality” ကို “ဥပဓိရုပ္” လို႕ ဘယ္သူက စ ဘာသာျပန္တယ္မသိဘူး။ စိတ္ပညာသင္ဖူးတဲ့ က်ေနာ့္အဖို႕ အဲဒါၾကီးက ေတာ္ေတာ္ နားဂြက်လွတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာ အျငိမ္းစား ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြကအစ “personality” ဆိုတာ “ဥပဓိရုပ္” လို႕ ထင္ေနၾကတုန္းပဲ။ )

     အဲဒီေတာ့ က်ေနာ္ နည္းနည္းေလာက္ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရျပီး၊ က်ေနာ့္မွာ နဂိုကတည္း ရွိတဲ့ journalism ကို စနစ္တက် သင္ခ်င္ တဲ့ ေရာဂါပိုးကလည္း ထလာေတာ့ “ ဒါဆိုလည္း ထိုင္းသြားျပီး refugee ( “ဒုကၡသည္” လို႕ ဘာသာမျပန္ခ်င္ပါ။ “ခိုနားရာလိုအပ္သူ” ေလာက္ ပဲ ေခၚသင့္တယ္ ထင္လို႕ပါ ) လုပ္မယ္ကြာ။ ကံေကာင္းရင္ မသန္စြမ္းသူေတြကို ဥပဓိရုပ္ ( ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြး ) ပ်က္ယြင္းေနသူရယ္လို႕ မထင္တဲ့၊ discriminate မလုပ္တဲ့၊ freedom of press and expression ရွိတဲ့ society တခုကို ေရာက္သြားလိမ့္မယ္” လို႕ ထြက္လာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ ျမန္မာျပည္  ျပန္သြားရင္ အဖမ္းခံရေလာက္ တဲ့ ႏိုင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳ တခုခု ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း နည္းနည္းပါးပါး အလုပ္ ျဖစ္ရံုေလာက္ လိမ္ျပီး၊ ေနာက္ ၄ ႏွစ္အၾကာ ၂၀၀၈ မွာေတာ့ ေလယာဥ္ အေၾကြးစီးျပီး အေမရိကကို ေရာက္လာခဲ့ပါေတာ့တယ္။ ဒီေရာက္ျပီးမွ ေလယဥ္ခ တလ ၃၅ ေဒၚလာစီ ျပန္ဆပ္တာ အခု ၃ ႏွစ္ေလာက္ေနေတာ့မွ အေၾကြး ေက်သြားပါေတာ့တယ္ း))
                                  ………………………………………………………………..

ဒီက တကၠသိုလ္ေတြ၊ ေကာလိပ္ေတြ စတက္ျဖစ္ပံု

     က်ေနာ္ စေရာက္တာ ကင္တာ့ကီ ( Kentucky ) ျပည္နယ္ထဲက Bowling Green ဆိုတဲ့ ျမိဳ႕ကေလး တျမိဳ႕ဆီကိုပါ။ က်ေနာ္ ၂၀၀၈ စက္တင္ဘာလ ( ၉ ) မွာ ေရာက္ပါတယ္။ ေရာက္ျပီး ၂-၃ ရက္ေလာက္အၾကာမွာ အဲဒီ ျမိဳ႕မွာ ရွိတဲ့ Western Kentucky University ကိုသြားျပီး “က်ေနာ္ ခင္ဗ်ားတို႕ ေက်ာင္းမွာတက္ခ်င္တယ္။ အဲဒါ က်ေနာ္ ဘာလုပ္ဖို႕လိုမလဲ” လို႕ သြားေမးပါတယ္။ ျမန္မာျပည္က ဘြဲ႕လက္မွတ္လည္း ယူသြားပါတယ္။ ဒီမွာ ၾကားျဖတ္ ေျပာရရင္ ဒီကို ေရာက္ေနတာ ၁၀-၁၅ ႏွစ္ေလာက္ ၾကာေနျပီ ျဖစ္တဲ့သူေတြက သူတို႕ပဲ ဒီက အေၾကာင္း၊ အေျခအေနေတြကို အသိဆံုး လို႕ ( သဘာဝက်စြာ ) ထင္တတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီက တကၠသိုလ္ေတြကို တက္ခ်င္ရင္ အရင္ဆံုး GED ေျဖဖို႕ မစဥ္းစားဘဲ၊ ျပီးေတာ့ အဂၤလိပ္လို Notarized လုပ္မထားတဲ့ ျမန္မာဘာသာနဲ႕ ဘြဲ႕လက္မွတ္ကို အားကိုးတၾကီး လုပ္ေနတဲ့ က်ေနာ့္ကို အဲဒီျမိဳ႕က ျမန္မာ Refugee Office case manager က ( မတန္မရာကိစၥၾကီး တခုကို လုပ္ေနသလို ) အျမင္ကတ္၊ ေလွာင္ေျပာင္၊ ရယ္သြမ္းေသြးပါတယ္။ “မဟုတ္ဘူးအကို၊ ျမန္မာျပည္က ဘြဲ႕လက္မွတ္ကို လိုလိုမယ္မယ္ အေနနဲ႕သာ ယူသြားမွာပါ။ က်ေနာ္က GED, SAT ေတြ ေအာင္ဖို႕ တကယ္ကို လိုအပ္သလား၊ အျခားနည္း ရွိသလား၊ ေသခ်ာသိခ်င္တာက အဓိကပါ” လို႕ ေျပာတာလည္း သူက အျခားလူေတြေရွ႕မွာ က်ေနာ့္ကို လူထူးလူဆန္းလို ေျပာ ေနတုန္းပါပဲ။

     ဒီလိုနဲ႕ Western Kentucky University ( WKU ) Admission Office က “အရင္ ဘြဲ႕တခု ရွိရင္ အခု ယူမဲ့ ဘြဲ႕က ဒုတိယေျမာက္ ဘြဲ႕တခုကိုယူမွာျဖစ္လို႕ ၁၂ တန္း ( အထက္တန္း ) ေအာင္ျပီး အသစ္စက္စက္ ပထမ ႏွစ္တက္လာတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ ( မိဘဝင္ေငြ တလ ၃၀၀၀ ေအာက္ ?) သာ ရခြင့္ရွိတဲ့ တႏွစ္လံုးအတြက္ ဖက္ဒရယ္ အစိုးရက ေပးတဲ့ ျပန္မဆပ္ရတဲ့ ေထာက္ပံ့ေငြ ( Pell Gant ) $ 5500 ကိုေတာ့ ရခြင့္မရွိ၊ အစိုးရ ဆီက ျပန္ဆင္ရမဲ့ ေခ်းေငြ တႏွစ္ $ 9500 ( ပထမ ႏွစ္ )၊ $ 10500 ( ဒုတိယႏွစ္ ) စသည္ျဖင့္.. ေတြကိုေတာ့ ေလွ်ာက္ခြင့္ရွိတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီတိုင္းျပည္ရဲ႕ permanent resident ျဖစ္ရမယ္။ ျမန္မာျပည္က ဘြဲ႕ကို Notarized လုပ္ တင္ျပႏိုင္ရင္ ( ဘြဲ႕ရ တေယာက္ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ ) GED/ SAT ေတြ မလို၊ ငါတို႕ေက်ာင္းက စာေတြ ကို လိုက္ႏိုင္မယ္၊ မလိုက္ႏိုင္ဘူး သိခ်င္လို႕ ေမးမဲ့ Michigan Test ေျဖရင္ လံုေလာက္ျပီ” လို႕ ေျပာလႊတ္ လိုက္ပါ တယ္။ အဲဒါနဲ႕ က်ေနာ္ Michigan Test သြား ေျဖပါတယ္။ ( ဘာျဖစ္လို႕လဲ မသိ ) သခ်ၤာ ေျဖဖို႕ မလိုအပ္ခဲ့ ပါဘူး။

     အဲဒီ Test က ျမန္မာျပည္မွာ အရည္အခ်င္းရွိတဲ့ ၁၀ တန္းအဆင့္ေလာက္ အဂၤလိပ္စာ တတ္ရင္ အိုေကပါတယ္။ အမွတ္ (၁၀၀ ) ဖိုး နဲ႕ Essay တပုဒ္ ေမးပါတယ္။ က်ေနာ္ ႏွစ္ခုစလံုးမွာ ၉၀ မွတ္ ေက်ာ္ ေလာက္စီ ရတာမို႕ တကၠသိုလ္ ဝင္ခြင့္ ေလွ်ာက္ထားခြင့္ ရလိုက္ပါတယ္။ ( ၉၀ မွတ္ရတယ္ ဆိုလို႕ သိပ္ အထင္ မၾကီးေစလိုပါ။ ဒီမွာက ၇၅ မွတ္ ( ၇၀-၈၀ မွတ္ ) ဆိုရင္ grade ( C ) မို႕ - ခပ္ညံ့ညံပါ။ ( ၈၀--၉၀ ) က grade (B) - အသင့္အတင့္ေတာ္၊ ( ၉၀-၁၀၀ ) ကမွ grade A- ေတာ္တယ္ - ဆိုျပီး အဆင့္ သတ္မွတ္တာမို႕ အမွတ္ ၉၀ ေက်ာ္ ရမွ ျဖစ္ပါမယ္။ အဲဒီ ေက်ာင္း စရိတ္ကို ေပးႏိုင္ဖို႕အတြက္ Federal Government, Department of Education က စီမံခန္႕ခြဲတဲ့ FAFSA application ( for loan ) လည္း တျပိဳင္တည္း တင္ထားလိုက္ပါတယ္။

     အဲဒီ Michigan Test ရမွတ္ရယ္၊ က်ေနာ့္ B.A ဘြဲ႕ ( made in Burma ) ကို ကိုယ့္ဖာသာကိုယ္ word by word အဂၤလိပ္ဘာသာျပန္ျပီး က်ေနာ္တို႕ refugee ရံုးက လူၾကီးတေယာက္ကို လက္မွတ္ ထိုးခိုင္းထား တဲ့ Home-made notarized Bachelor’s degree ရယ္ကို တြဲျပီး ေက်ာင္းဝင္ခြင့္ တင္လိုက္တာ  ေအာင္မယ္.. ျမန္မာျပည္က ဘြဲ႕ ဆိုျပီး အထင္မေသးၾက ေစလိုပါ။ ေနာက္ ၃ လေလာက္ ေနေတာ့ က်ေနာ့္ကို Western Kentucky University က News/ Editorial Journalism ( major ) နဲ႕ Spring/2009 semester အတြက္ ဝင္ခြင့္ျပဳလိုက္ပါသဗ်။ ကဲ.. အခုေတာ့ က်ေနာ္က ၂၀၀၉ ဇန္နာဝါရီလမွာ ေက်ာင္း တကယ္ၾကီး သြားသြား တက္ေနတာမို႕ ဒီမွာ ၁၅ ႏွစ္ေလာက္ ေနျပီးတဲ့ ဟို case manger ၾကီးလည္း က်ေနာ့္ကို စကား မေျပာေတာ့ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ သူ အရင္တုန္းကလိုေတာ့ မေလွာင္ေတာ့ပါဘူး း))

  ေက်ာင္းစ ဖြင့္တဲ့ေန႕မွာ ကိုယ့္ေက်ာင္းသားနံပါတ္နဲ႕ Student ID တခု ရျပီးသြားျပီ ဆိုရင္ လိုအပ္တဲ့ စာအုပ္စာတမ္းေတြကို ေက်ာင္းက Book Store မွာ အေၾကြးဝယ္ခြင့္ ရွိသြားပါတယ္။ ကြန္ျပဴတာသံုးခ်င္ရင္၊ print လုပ္ခ်င္ရင္လည္း အဲဒီကဒ္ကို swipe လုပ္ရံုပါပဲ။ ဒီေက်ာင္းက တပါတ္မွာ ၃ နာရီေလာက္ သင္တဲ့ ( 3 credit hours ) တဘာသာကို ေဒၚလာ ၁၀၀၀ စီေလာက္ ( ပဲ ) ေပးရလို႕ ေက်ာင္းလခ သက္သာတယ္လို႕ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ Texas က လူေတြေတာင္ လာတက္ေနၾကတာ ေတြ႕ပါတယ္။ အဲဒါက က်ေနာ္ ပထဦးဆံုး တက္ခဲ့တဲ့ ေက်ာင္း အေၾကာင္းပါ။ အဲဒီႏွစ္က က်ေနာ္ loan $ 9500 ရတာမွာ ေက်ာင္းလခ ၄ ဘာသာဖိုး ( ေဒၚလာ ၄၀၀၀ ) ေက်ာ္ ကို ႏွဳတ္ျပီး က်န္တဲ့ ၅၀၀၀ ေလာက္ကို က်ေနာ့္ဆီ လႊဲေပးပါတယ္။ အဲဒီ ေငြထဲက က်ေနာ္ ကားေမာင္း က်င့္ခ်င္လို႕ ေဒၚလာ ၁၈၀၀ နဲ႕ ကားေဟာင္းကေလး တစီး ဝယ္လိုက္ပါ ေသးတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ကားအေမာင္း စသင္တဲ့ ေန႕မွာပဲ သစ္ပင္တပင္ ဝင္တိုက္မိလို႕ ကားေမာင္း ဖို႕ ေၾကာက္သြားတာ အခုထိ ေနာက္ထပ္ မသင္ ျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။

     ဒီေနရာမွာ ၾကံဳလို႕ ေျပာရရင္ က်ေနာ္က မသန္စြမ္းတဲ့အတြက္ အလုပ္မလုပ္ႏိုင္ဘဲ ငတ္ေနမွာစိုးလို႕ သက္ၾကီးရြယ္အို နဲ႕ မသန္စြမ္း သူေတြ(တိုင္း) ကို ေထာက္ပံ့တဲ့ Federal Government’s Social Security Fund ထဲက ( ျပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္အထိ $ 674/ month ) ဒီႏွစ္ ၂၀၁၂ က စျပီး $ 698/ month ရပါတယ္။ ေနာက္ ျပည္နယ္ အစိုးရေတြဆီက အစားအစာ ဝယ္ယူခြင့္ ကဒ္ျပား ( Foodstamp ) $ 200 ဝန္းက်င္ ခန္႕ ရပါတယ္။ အဲဒါက အိမ္လခ၊ ထမင္းလခ၊ ဖုန္းခ၊ အင္တာနက္ခနဲ႕ တလတလ သံုးစရာ အတြက္ ကြက္တိေလာက္ပဲ ျဖစ္ျပီး ကားဝယ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ေငြ မပိုလွ်ံပါဘူး။  က်ေနာ့္တိုင္းျပည္မွာ ပင္စင္လစာ တလ ၄၀၀ က်ပ္ ( အေမရိကန္ေငြ ငါးမူးခန္႕ ) ပဲ ရခဲ့တဲ့လူက ဒီမွာ အီရတ္ေတြ ဘာေတြလည္း စစ္သြား မတိုက္ေပးဖူးဘဲနဲ႕ တလတလ အေခ်ာင္ ေဒၚလာ ၈၀၀ ေက်ာ္ ၉၀၀ နီးပါးေလာက္ စားေနရတာကို  တခါတေလေတာ့ အေမရိကန္ အစိုးရကိုေရာ၊ သူတို႕ ျပည္သူ ေတြကိုေရာ အားနာ၊ သနားမိပါတယ္။ ဒီက အစိုးရ ( ျပည္နယ္ အစိုးရ ျဖစ္မယ္ ) ေတြက သူတို႕ ေက်ာင္းသားေတြကို သူငယ္တန္း ေလာက္ကတည္းက အိမ္တိုင္ရာေရာက္ ေက်ာင္းကားနဲ႕ လာေခၚ၊ ေက်ာင္းမွာ ထမင္းေကြ်းျပီး ၁၂ တန္းထိ ထားေပးခဲ့ရတယ္။ ဒီ အတက္တန္း ေက်ာင္းသားေတြ ေကာလိပ္ တက္ျပန္ေတာ့ လည္း ေက်ာင္းသားတိုင္း နီးပါး ေလာက္ကို ( မိဘဝင္ေငြ မ်ားလြန္းသူတို႕က လြဲလို႕ ) တႏွစ္ကို Pell Grant $ 5500 စီေပးရပါေသးတယ္။ အဲဒါနဲ႕ မေလာက္လို႕ ေခ်းေငြ ေတာင္းရင္လည္း ေငြေခ်းေပး ရေသးတယ္။ သူ႕ ႏိုင္ငံသားေတြဆို ဘာအေရးလဲ။ အခုေတာ့ က်ေနာ္တို႕လို ( ျပန္လည္း မဆပ္ႏိုင္ေလာက္တဲ့ ) ပဝတၱိသား ေတြကိုလည္း ေငြ ေခ်းထားရေသးတယ္။ က်ေနာ္ ပထမဆံုး loan ရတုန္းက ဒီေရာက္တာ ၃-၄ လ ေလာက္ပဲ ရွိေသးတာမို႕ permanent resident မျဖစ္ေသးပါဘူး။ က်ေနာ္ eligible resident ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေနာက္တႏွစ္ၾကာရင္ permanent resident, ၅ ႏွစ္ၾကာရင္ citizen ျဖစ္လာမဲ့ အေၾကာင္း အာေပါက္ေအာင္ ရွင္းျပျပီး ရခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

     ၂၀၀၉ ဇြန္လမွာေတာ့ က်ေနာ္ အေမရိကန္အေရွ႕ျခမ္း Maryland ျပည္နယ္ ( Baltimore ) ကိုေျပာင္းဖို႕ ျဖစ္လာပါ တယ္။ ေမရီ လင္း ျပည္နယ္ ေရာက္ေတာ့ Community College of Baltimore County ( CCBC ) မွာ တက္ဖို႕ လုပ္ပါတယ္။ ေရွးနည္းတူ ေက်ာင္း ကိုသြားျပီး “က်ေနာ္ အရင္ WKU မွာ တက္ဖူးတာေတာ့ ရွိတယ္။ အခု ဒီမွာတက္ခ်င္တယ္။ က်ေနာ္ ဘာလုပ္ရမလဲ” လို႕ ေမးပါတယ္။ သူတို႕က “အဲဒါေတြက ရွဳပ္ပါတယ္။ အခု ဒီမွာ Placement Test ေျဖသြားႏိုင္မလား” လို႕ ေမးေတာ့ အိုေက ဆိုျပီး က်ေနာ္ ေျဖလိုက္ ပါတယ္။ အဲဒီေက်ာင္းမွာ ေမးတာကေတာ့ Accuplacer Test ပါ။ English reading, writing, essay နဲ႕ Math ေတြ ေျဖရပါတယ္။ ဒီ placement test က ျမန္မာျပည္မွာ ၂တန္းေလာက္ထိပဲ ေနဖူးတဲ့သူလည္း သြားေျဖခ်င္ရင္ ေျဖလို႕ ရ ပါတယ္။  ကြန္ျပဴတာက ေျဖဆိုသူရဲ႕ ရမွတ္ကို ထုတ္ေပးရင္း ESOL ( English for Speakers of Other Language ) level ဘယ္ေလာက္ ကို တက္သင့္တယ္ ဆိုတာ သတ္မွတ္ေပးပါတယ္။ အဲဒီလူက သူနဲ႕တန္တဲ့ အတန္း ( ဥပမာ။ ၂တန္းေလာက္ပဲတတ္တဲ့သူက ESOL: level-1 / Elementary level ) ကို တက္ရပါတယ္။

     အဲဒီလူဟာ ေကာလိပ္ရွိရာ အေဆာက္အဦး ကို ေက်ာင္းလာလာ တက္ေပမဲ့ သူဟာ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသား အဆင့္ စာေတြကို လုပ္ေန တာ မဟုတ္လို႕ သူ႕ကို financial aid မေပးပါဘူး။ College 1st year (က်ားမ မေရြး freshman လို႕ေခၚပါတယ္။ ) ကစျပီးေတာ့မွ financial aid ရတာပါ။ က်ေနာ္ကေတာ့ ဒီတခါလည္း Accuplacer Test ရဲ႕ computerized သတ္မွတ္ေပးခ်က္အရ ESOL တက္ဖို႕မလို၊ college level class ေတြ တခါတည္း တန္းတက္ ႏိုင္တယ္ လို႕ အေျဖ ထြက္ပါတယ္။ သခၤ်ာကေတာ့ College Algebra, Calculus စတဲ့ college level math ကို တန္းယူခြင့္ မရွိဘဲ ( ေကာလိပ္စာ မဟုတ္လို႕ credit မရတဲ့ ) preparing math class တခုကို ယူျပီးေတာ့မွ ယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခုေတာ့ အဲဒီ ျပင္ဆင္မွဳ အတန္းကို  တက္ခဲ့ ျပီးပါျပီ။ က်ေနာ္က တေယာက္တည္းသမား၊ လုပ္ခ်င္ရာ လုပ္တတ္တဲ့သူမို႕ ျပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ေနြဦး ရာသီ ေလာက္မွာ အဲဒီ Maryland ျပည္နယ္ကေန မိုင္ ၃၀၀၀ ေလာက္ေဝးတဲ့ Oregon ျပည္နယ္ ေျပာင္းလာခဲ့ပါတယ္။ ဒီေရာက္ေတာ့ တခါ Portland Community College ကို “က်ေနာ္ ဘာလုပ္ရမလဲ” လို႕ သြား ေမးျပန္ပါတယ္။

     သူတို႕က “အရင္ေက်ာင္းက transcript ကိုသာ ဒီေက်ာင္းကို ပို႕ခိုင္းပါ။ က်ေနာ္တို႕ အဲဒီထဲက ယူလို႕ရတဲ့ ဘာသာေတြ evaluate လုပ္ျပီး ယူပါ့မယ္။ Entrance Test ေျဖဖို႕ မလိုပါဘူး” လို႕ ေျပာၾကပါတယ္။ ဒါက ဘာလို႕လဲ ဆိုရင္ က်ေနာ္ College level English ႏွစ္ဘာသာ ( ENG 101, ENG 102 ) ျပီးထားျပီးသားမို႕ပါ။ အဲဒါနဲ႕ က်ေနာ္ အခု Portland Community College မွာ တက္ေနတာ semester ႏွစ္ခု ရွိပါျပီ။ ေက်ာင္းေတြက တျပည္နယ္ ေျပာင္းသြားလိုက္၊ ေမဂ်ာတမ်ိဳး ေျပာင္းသြားလိုက္ ျဖစ္ေနတာမို႕ က်ေနာ္ အခုထိ Associate degree မရေသးပါဘူး။ ဒီအေတြ႕အၾကံဳေတြကေန ေအာက္ပါအတိုင္း ေကာက္ခ်က္ခ် ႏိုင္မယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။    

     ( ၁ ) အေမရိက က တကၠသိုလ္/ ေကာလိပ္ဝင္ခြင့္အတြက္ GED/ SAT/ GCE ( A/ O level ) ေတြ ေအာင္ထား ရင္ ပိုေကာင္းႏိုင္ေပမဲ့ ဝင္ခြင့္အတြက္ လိုကို လိုအပ္တယ္လို႕ မဆိုႏိုင္ပါ။ ေက်ာင္း တေက်ာင္းနဲ႕ တေက်ာင္း မတူတဲ့အတြက္ အဲဒီေက်ာင္းကို ဝင္ခြင့္ ရရွိေရးအတြက္ ကိုယ္ မျဖစ္မေန ဘာလုပ္ဖို႕ လိုအပ္သလဲ ဆိုတာ အရင္ ေမးသင့္ပါတယ္။

အျခားမွတ္သားဖြယ္ရာ မ်ားကေတာ့-

     (၂) Community College ေတြက  ပထဝီ၊ သမိုင္း၊ ဇီဝ၊ ဓါတု၊ သခၤ်ာ၊ ဒႆနိက ေဗဒ၊ အစရွိတာေတြ သင္သလို တြင္ခံု၊ welding ၊ ေရပိုက္ျပင္၊ ကြန္ျပဴတာ ေဆာ့ဖ္ဝဲ အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ သူနာျပဳ၊ ဓါတ္မွန္ပညာရွင္ စတဲ့ ထမင္းစား လက္မွတ္ရ ပညာရပ္ေတြကိုလည္း သင္ပါတယ္။ ဒီ ေကာလိပ္က credit hours ေတြကို အျခား တကၠသိုလ္ ကို သယ္ယူ သြားႏိုင္တာမို႕ ေငြ ဗံုးေဗာလေအာ မသံုးခ်င္/ ႏိုင္တဲ့ ျမန္မာေက်ာင္းသားေတြ အေနနဲ႕ GED, SAT ေတြ မလိုတဲ့ ဒီ ေကာလိပ္ေတြက ေန စသင့္တယ္လို႕ ထင္မိပါတယ္။ က်ေနာ့္ရဲ႕ ျမန္မာ B.A( Psychology ) ဘြဲ႕ကို ဒီက အစိုးရ အသိအမွတ္ျပဳ ပညာေရး ဘြဲ႕လက္မွတ္မ်ား အကဲျဖတ္ အဖြဲ႕တခုက တကၠသိုလ္ တတိယႏွစ္ တက္ေရာက္ရန္ အဆင့္မီသည္လို႕ သတ္မွတ္ေပးပါတယ္။ သူတို႕ကို အကဲျဖတ္ခ ေဒၚလာ ၁၅၀-၂၀၀ ေလာက္ေတာ့ ေပးရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာဘြဲ႕ အလကားလို႕ မထင္ၾက ေစလိုပါ။ ( က်ေနာ္ေတာင္ အခု ဒီက ရတဲ့ credit hours ေတြရယ္၊ အဲဒီ ျမန္မာဘြဲ႕က credit hours ေတြရယ္ ေပါင္းျပီး တကၠသိုလ္ တခုခုမွာ Bachelor’s degree အတြက္ တက္မလားလို႕ စဥ္းစား ေနပါတယ္။ )

     ( ၃ ) Credit hours ဆိုတာ တပါတ္အတြင္း ေက်ာင္းတက္ခ်ိန္ နာရီေပါင္းကို ေျပာတာပါ။ ဒီမွာ ဘာသာရပ္ တခုအတြက္ ေန႕တိုင္း ေက်ာင္း မတက္ရပါဘူး။ တနလၤာ၊ ဗုဒၶဟူး၊ ေသာၾကာ ( MWF ) နဲ႕ အဂၤါ၊ ၾကာသပေတး ( T R ) စသည္ျဖင့္ တက္ရတာမွာ MWF ရက္တြဲက တေန႕ တနာရီ ေက်ာင္းတက္ရရင္ ၃ ရက္ ၃ နာရီ ( 3 credit hours ) ျဖစ္ပါတယ္။ TR ရက္တြဲက တေန႕ ၁း၃၀ နာရီစီ၊ ၂ ရက္ ေက်ာင္းတက္ခ်ိန္ ၃နာရီ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ( 4 credit hours ဆိုရင္ တေန႕ ၂နာရီ တက္ရပါလိမ့္မယ္။ ) စာသင္ရာသီ ( semester ) တခုမွာ စုစုေပါင္း credit hours 6-11 အထိ ယူထားသူက Part time student ျဖစ္ျပီး၊ 12 credit hours ကစျပီး အထက္ ဆိုရင္ Full time student ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမွာ Full time ေက်ာင္းသားေလာက္ဆိုရင္ အပါတ္စဥ္ assignment ေတြနဲ႕ မအားမလပ္ ရွိေနတတ္ပါတယ္။ ဥပမာ၊ Textbook ထဲက စာမ်က္ႏွာ ဘယ္ေလာက္ကေန ဘယ္ေလာက္ထိ ဖတ္လာခဲ့ပါ။ ေနာက္အပတ္ တနလၤာေန႕တိုင္း အဲဒီ ဖတ္စာ ထဲက quiz ေမးမယ္လို႕ ဆရာ/ ဆရာမ က မွာလိုက္ရင္ တကယ္ မဖတ္ခဲ့ရင္ quiz ေျဖႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီ အမွတ္ေတြက အလကား မဟုတ္ဘူး။ မွတ္ထားပါတယ္။ စာသင္ရာသီ ကုန္ခါနီးမွာ အဲဒီ အမွတ္စုစုေပါင္းရဲ႕ 90-100% ရလွ်င္ Grade A, 80-89% ဆိုရင္ Grade B, 70-79% ရရင္ Grade C ပါ။ ျမန္မာျပည္မွာ 75 မွတ္ရရင္ လူေတာ္ ( ဂုဏ္ထူး ) ထြက္တာ ျဖစ္ေပမဲ့ ဒီမွာေတာ့ အဲဒီ အမွတ္ေလာက္က ခပ္ညံ့ည့ံ ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ ရွိပါတယ္။ 60-69% က Grade D ပါ။ အလြန္ညံ့ဖ်င္းသူ ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ ရွိတယ္ ထင္ပါတယ္။ အဲလိုလူကို Financial Aid မေပးေတာ့ပါ။ 50-59% သာရရင္ေတာ့ Grade F- က်ရွဳံးသူ ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ပါ။

     ( ၄ ) ဒီမွာ ဆရာ/ ဆရာမေတြက ပါေမာကၡ ( Professor )၊ တြဲဖက္ပါေမာကၡ ( Assistant Professor ) ေတြခ်ည္းပဲ မ်ားျပီး၊ ဘာေၾကာင့္မွန္းမသိ၊ နည္းျပ ( Tutor )၊ သရုပ္ျပ ( Demonstrator )၊ ကထိက ( lecturer ) ေတြ မေတြ႕ရပါ။ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ ဆိုတာလည္း မရွိတာလား၊ မထင္ေပၚတာလား မသိ၊ ရွိတယ္လို႕ကို မထင္ရပါဘူး။ ေနရတကာ ေက်ာင္း ဥကၠဌကပဲ ထင္ေပၚ ပါတယ္။ ေက်ာင္းတိုင္းမွာ ေက်ာင္းသား သမဂၢ ရွိပါတယ္။ အမွဳေဆာင္ လူၾကီးေတြကို ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္ၾကပါတယ္။ ဒီက ထံုးစံက ဆရာ/ ဆရာမတိုင္းကို Professor လို႕ ရည္ညႊန္း ေခၚေဝၚၾကပါတယ္။ ဆရာ တပည့္ ဆက္ဆံေရး ဓေလ့က သူတို႕ဆီ စာေရးရင္ ( email ပို႕ရင္ ) I didn’t attend the class yesterday, I couldn’t find it စသည္ျဖင့္ “didn’t”,  “couldn’t” ( contracted form ) နဲ႕ ေရးလို႕မရပါဘူး။ Right? ေတြ ဘာေတြ ေရးလို႕ မေကာင္းပါဘူး။ Hi လုပ္လို႕ လည္း မေကာင္းပါဘူး။ Hello Professor ေလာက္ဆိုရင္ေတာ့ မဆိုးဘူး ထင္ပါတယ္။

     ( ၅ ) ဒီက အိမ္စာေတြက ( သခၤ်ာ / သိပၸံဘာသာရပ္ မဟုတ္ဘဲ Essay type သာ ျဖစ္မယ္ဆိုရင္ ) ေခါင္းစဥ္ တခုတည္းကို တေယာက္နဲ႕ တေယာက္ တူလို႕မရပါဘူး။ တူရင္ သူတို႕ထဲက တေယာက္က ခိုးခ်တာပဲ လို႕ ဆရာက ယူဆတတ္ပါတယ္။ စာေတြကို ေနာက္က က်ားလိုက္ေနသလို အေျပးအလႊား၊ ဒရစပ္သင္ပါတယ္။ ( ဒါေၾကာင့္ ဒီက ေက်ာင္းသားေတြ ဖြန္ေၾကာင္ခ်ိန္ မရၾကပါ း)။ စာသင္ပံုက ဥပမာ။ “အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု သမိုင္း” သင္ရင္ အျဖဴ ( white )ေတြက native Americans ( Red Indian ) ေတြကို ရက္ရက္စက္စက္ မ်ိဳးျဖဳတ္သတ္ျဖတ္ခဲ့တာတို႕၊ အျဖဴလူစုလူေဝးက အမည္းေတြကို အေၾကာင္းမဲ့ ( ေ-ာက္ျမင္ ကပ္လို႕ကို ) lynch လို႕ေခၚတဲ့ လမ္းလယ္ေခါင္မွာ ကားစင္တင္ သတ္ပစ္တာတို႕ ဘာတို႕ကို အမွန္အတိုင္း သင္ပါတယ္။ “ဒါကို မင္းတို႕ ဒီေခတ္ကေန ၾကည့္ေတာ့ ဘယ္လို ထင္သလဲ။ ဘယ္လို ခံစားရ သလဲ” လို႕ ဆရာက ေမးရင္ ေက်ာင္းသားေတြ ပြားၾကေပေရာ့ပဲ။ မပြားရင္ ပြားမွတ္ကိုမရတာမို႕ က်ေနာ္လည္း ျမန္မာျပည္မွာ အေနာ္ရထာမင္း လက္ထက္တုန္းက ရွိခဲ့ဖူးတဲ့ ကြ်န္စနစ္က ဘယ္သို႕ဘယ္ညာ ( comparatively လူသားဆန္ျပီး ဂရုဏာတရား ပိုရွိ )  ဆိုျပီး ဝင္ပြားရတတ္ပါတယ္။ ေနာက္ျပီးေတာ့ ဥပမာ၊ American Media အေၾကာင္းသင္တဲ့ အတန္း ဆိုပါေတာ့။ American Media Industry ဟာ အျမတ္ရဖို႕ေလာက္ပဲ သိတဲ့ Rupert Murdoch တို႕လို သူေဌးၾကီး (၆) ေယာက္ လက္ထဲမွာ က်ေရာက္ ေနတဲ့ အေၾကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီစနစ္ရဲ႕ မီဒီယာမွာလည္း ဒီစနစ္ဖက္ကို ဘက္လိုက္ေရးသားတာ ( bias ) ရွိတဲ့ အေၾကာင္း၊ First Amendment ရဲ႕ ေကာင္းက်ိဳး ဆိုးက်ိဳးမ်ား အေၾကာင္း စသည္အားျဖင့္ အင္မတန္ လြတ္လပ္စြာ သင္ပါတယ္။

( စာလည္း ေတာ္ေတာ္ ရွည္သြားျပီ။ ဆရာၾကီးလုပ္သလိုလည္း ျဖစ္ေနျပီ။ နားလိုက္ဦးမွ ပါပဲ။ က်ေနာ္က ဒီက လူလို ျဖစ္ေနလို႕ financial aid, loan ေတြ အေၾကာင္းပဲ သိျပီး ျမန္မာျပည္က ေက်ာင္းလာတက္ခ်င္တဲ့လူေတြ အတြက္ scholarship ရရွိႏိုင္မွဳ အေျခအေနကို မသိပါ။ ေနာင္မ်ား သိရင္ ေရးပါဦးမယ္။ ဒီက အေျခအေနကို ဒီထက္ အေသးစိတ္ သိခ်င္သူ မည္သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား မဆို က်ေနာ့္ထံ email ေရးပို႕ ေမးျမန္းႏိုင္ပါတယ္။ က်ေနာ့္ email က ayekyawzan@gmail.com ျဖစ္ပါတယ္ ခင္ဗ်ား။ )

Thursday, January 19, 2012

ေသရည္

                                                         ( ၁ )

ေသရည္ကို ေသာက္ခ်င္တဲ့ ေသာက္က်င့္ေၾကာင့္ ေသေပါ့ ေသနာရဲ႕ဟု
သက္ေတာင့္သက္သာ မရွိဟန္ျဖင့္ သူမ မသက္မသာ သက္ျပင္းခ်ေနပံုက
သိသိသာသာ သိသာေနေတာ့ကာ ေသမ်ားပင္ ေသသြားလိုက္ ခ်င္ေတာ့သည္။

                                                       ( ၂ )

အရက္ မေသာက္ဖူးၾကဘဲႏွင့္မ်ား
အရက္ မေကာင္းေၾကာင္း ေျပာခ်င္ၾကသူမ်ား .. တကယ္ဆို
အရက္မေကာင္းေၾကာင္း
အရက္သမားက ခင္ဗ်ားတို႕ထက္ ပိုသိပါတယ္ဗ်ာ..
အရက္ ျဖတ္လိုက္လို႕၊ ေဟာဒီ ကိုယ္ခႏၶာက 
အရက္မေသာက္ရလို႕ က်ဳပ္တစက္မွ အိပ္မရတာ ငါးည ရွိသြားျပီ
အရက္ခိုးေတြ ေဝျပီး အိပ္ေရးပ်က္ေနတဲ့ ေခါင္းက 
အရက္ကလြဲလို႕ က်န္တဲ့နာမည္ေတြ ေဝဝါးေနတာႏွင့္
အရက္သမားက သူ႕နာမည္ကို ျမင္သာတဲ့ေနရာမွာ ေရးမွတ္ထားရတယ္။

                                                           ( ၃ )
မိန္းမေတြ ကေလးေမြးတုန္းက နာတာပဲ။ ဒါေပမဲ့ စိတ္မနာႏိုင္ၾက။ အခ်ိန္တန္ေတာ့လည္း
မိန္းမတို႕ မိခင္သဘာဝ ေနာက္ထပ္ကေလး တေယာက္ေလာက္ လိုခ်င္ျပန္တာပဲ၊ အဲဒီလိုေပါ့။
မိန္းမတေယာက္ေၾကာင့္ အရက္သမား ျဖစ္လာတဲ့လူကို ဘယ္လို ျမင္သလဲ၊ ဟုတ္လား
မိန္းမနဲ႕ ေယာက္်ား၊ ဒီေလာကထဲမွာ ႏွစ္မ်ိဳးတည္းရွိတာ၊ က်ဳပ္တို႕က သူတို႕ကို ခ်စ္တာ ဘာမွ မမွားဘူး
မိန္းမတေယာက္ကို ခ်စ္မိလို႕ ခ်စ္ခြင့္မရလိုက္ရင္ ေသာက္ခ်င္မွာပဲ အရက္၊ အဲဒါလည္း ဘာမွ မမွားဘူး
မိန္းမေတြကို ဂုဏ္ျပဳမဲ့ လူတန္းစား ဆိုလို႕ က်ဳပ္တို႕ပဲ ရွိတာ မဟုတ္လား။ အဲဒါ သူတို႕ကို ဂုဏ္ျပဳတာ..။

( ကြင္းဆင္းေလ့လာ ေရးသားေသာကဗ်ာ )

မွတ္ခ်က္။ ။ ကိုယ့္နာမည္ကို ျမင္သာသည့္ ေနရာမွာ ေရးမွတ္သူ အရက္သမားကေတာ့ က်ေနာ္ မဟုတ္ပါ ခင္ဗ်ား.. း))